Lycka ger Lyster

Träna effektivt

Det är inte alla som har tid att lägga 2 timmar på gymmet, tre-fyra gånger i veckan. Med alla andra måsten vi har hamnar gymmet längre ned på listan. Och tycker man inte att gymträning är tråkigt är det ännu svårare att hitta tid. För att må bra och hålla kroppen stark behöver du träna. Men du kan välja att träna effektivt för att få träningspassen ur vägen och göra roligare saker. 

Hopprep

Få saker bränner kalorier så snabbt som att använda ett hopprep. När du hoppar anstränger du hela kroppen och med ett hopprep tränar du också balans och koordination. Två saker som är viktiga att behålla när du är gammal. Trettio minuter med ett hopprep bränner runt 340 kalorier.

Rullskidor

Du glider fram längs asfaltsvägarna och känner lugnet men visste du att du samtidigt kan bränna över 400 kalorier på en halvtimme? Det är dina ben som får störst träning när du lägger vikten från ben till ben, samt dina armar som du stöter ifrån med.  Rullskidor är ett bra alternativ om du haft problem med knän. Hopprep belastar knän och leder hårt medan rullskidor är snälla mot knäna.

Kettlebells

För att öka din styrka och uthållighet kan det inte bli mer effektivt än med kettlebells. De är som hantlar men du behöver bara en, möjligtvis två i olika storlekar för att variera belastningen. Kettlebells är billiga och tar lite plats i hemmet, du kan förvara dem i ett hörn eller under sängen mellan träningspassen. Den har fått sin popularitet från crossfit-sfären och sedan dess blivit en del av standardutrustningen på gymmen. Tack vare nätet finns det flera videos där du får lära dig de bästa övningarna med kettlebells och hur du ska utföra dem.