Lycka ger Lyster

Må bra mat under graviditeten

1444275-shopping-spree

En graviditet kommer med många förändringar. Din kropp och inte minst dina matvanor ändras drastiskt. Vissa får begär efter en viss sorts mat, medan andra har svårt att äta tack vare illamående. Den här lilla lathunden är bra att använda sig av när man vill veta vilken kost som är toppen för dig som är gravid. 

Mycket grönt

Det säger sig själv att grönsaker och frukter är bra för kroppen. Det är aldrig mera sant än för gravida. En kost med mycket grönt gynnar både mamma och barnet: båda får mängder med bra antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Hålla in på fett och socker

Fett och socker gör kroppen slö och du riskerar att du upp mer i vikt än du borde under graviditeten. Man tror också att hur mamman äter, påverkar vilka matvanor barnet kommer att få. Barn vars mammor åt mycket grönt under graviditeten, har lättare att äta saker som broccoli och liknande. Barn från mammor som åt mycket skräpmat, kan få mersmak på fetare mat under livet och löper alltså större risk att drabbas av fetma och fetmalrelaterade sjukdomar.

Fisk och skaldjur

Kött från havet är rikt på D-vitaminer, selen och jod som mamman behöver. Fet fisk som lax innehåller även nyttiga fetter. Dock ska man alltid rådfråga med barnmorska eller dietist innan man äter vissa fisksorter från vissa vatten, eftersom de kan innehåller spår av PCB och kvicksilver.