Lycka ger Lyster

Höj immunförsvaret med rätt kost

Vilken motståndskraft vi har mot sjukdomar hänger intimt samman med hur vi lever. Utöver motion och tillräckligt med sömn måste vi också tänka på vad vi äter. Vårt immunförsvar behöver bland annat vitaminer och mineraler för att fungera optimalt. Den som lever på snabbmat blir lättare sjuk än den som äter en ordentligt sammansatt kost.

Hälsosam kost

Vitaminer och mineraler som skyddar och stärker kroppen finns företrädesvis i frukt, grönsaker och nötter. Även ägg är rika på viktiga vitaminer. Ju mer sammansatt kost vi äter desto lättare får vi i oss det vi behöver.

Många svenskar lider brist på Selen därför att våra svenska jordar är så selenfattiga. Selen stimulerar immunförsvaret och skyddar oss mot infektioner. Nötter, fisk och skaldjur kan ge oss det selen vi behöver.

Nötter är en bra källa för flera immunförsvarshöjande substanser, till exempel Selen, Zink, E-vitamin och B-vitaminer. Ät hellre några nötter till mellanmål än kaffe och en sockrig bulle.

Socker är en större bov än många tror. Det handlar inte bara om att det är dåligt för tänderna och att det kan leda till fetma och i värsta fall till diabetes. Det fungerar dessutom som en barriär mot viktiga ämnen som vårt immunförsvar behöver.

A-vitamin är viktigt för vår hälsa. För inte så länge sedan tillsattes A-vitamin till många baslivsmedel. Det har man nu slutat med eftersom vissa forskare tror att vi kan få för mycket av det, vilket kan leda till benskörhet. Om man på ett säkert sätt vill få i sig tillräckligt, men inte för mycket A-vitamin, är betakaroten lösningen. Det finns det gott om i morötter. Kroppen omvandlar betakaroten till A-vitamin men bara så mycket som vi behöver.

Den stora immunförsvarshöjaren är C-vitamin. Citrusfrukter, jordgubbar, nypon och acerolabär är alla rika källor till vitamin C. C-vitaminet förstörs inte av frysning så frysta jordgubbar är en källa som är tillgänglig hela året. En smothie om dagen, kanske till frukost, kan ge dig mycket av vad ditt immunförsvar behöver. Gör den gärna med yogurt som bas. Det ger en extra kick till magens immunförsvar.