Lycka ger Lyster

Hälsa efter graviditeten

sh_health_freedom_wellness_146971178

Efter förlossningen och efter man har slutat amma, kan man ta tag i sig själv på allvar. Under amningen kan det vara en bra idé att inte göra för drastiska ändringar eftersom det kan påverka mjölkproduktionen.

Något man faktiskt kan börja göra direkt är att äta bra kost. Ät mycket grönt och variera mellan olika proteiner och kolhydrater. Tänk tallriksmodellen. Vill man gå ned i vikt kan man börja med att använda en mindre tallrik. Eftersom vi äter med ögonen kommer vi att äta mer och ta mer mat om vi har en stor tallrik än en liten.

Därefter kan man börja skruva upp träningen. Många gravida tar tillfället i akt och slutar träna och äter lite mer under graviditeten fastän det är viktigare än någonsin att röra på sig så man tränar kroppen inför förlossningen. Efter graviditeten kan man ta lite hårdare: nu kan man träna för att bli snabbare och starkare, inte bara för att underhålla sina muskler. Man kan börja styrke- och konditionsträna på allvar.

Efter man har fått barn märker man att kroppen återgår inte till sitt ursprungsläge. Det är vanligt med bristningar och lös hud på magen. Lös hud går tyvärr inte att träna bort. Musklerna i magen brukar också separera allteftersom magen växer och för många går de inte tillbaka, vilket ger sämre hållning och gör det svårare att bygga upp starka coremuskler. Det finns möjlighet att operera sig och dra ihop musklerna, men oftast får man bekosta detta själv.

Löshud går att åtgärda genom att göra en bukplastik. Då skär man bort överskottshuden, sträcker ut huden som är kvar och syr ihop. Detta skapar ett snitt från höft till höft som bleknar med tiden, redan efter nio månader brukar ärret var knappt synbart. En bukplastik kan också hjälpa till att åtgärda tarmproblem och ryggvärk.